Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 - arbetsplatsintegrerad - 240 hp
Programkod: LAGA1- LAGA1
Nivå: Grundnivå
Engelsk titel: Primary Teacher Education Programme - school years 4-6, work place
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning: 2019-03-04. Giltig från och med 2019-09-02.
Diarienummer: U2019-241-407
Övergripande utbildningsmål
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet. (SFS 1993:100)
I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande minst 30 högskolepoäng (hp).
Examensmål
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning,
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna,
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet. (SFS 1993:100)
Upplägg och innehåll
Den arbetsplatsintegrerade grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 är en akademisk professionsutbildning som ska ge studenten en tydlig läraridentitet med en inriktning mot detta verksamhetsområde. Utbildningen ges i kombination med arbete i grundskolans åk 4-6. Upplägget innebär att studenten kontinuerligt under utbildningen är delaktig i pedagogisk verksamhet, såväl under den verksamhetsförlagda utbildningen som genom uppgifter som genomförs fortlöpande under utbildningen. Erfarenheter från VFU och arbetsplats följs upp och används i utbildningen och problematiseras och diskuteras i förhållande till utbildningens olika teoretiska perspektiv.
Utbildningen är förankrad i grundläggande demokratiska värderingar och förbereder lärare för yrkesverksamhet i en föränderlig värld. Under utbildningen ska studenten utveckla medvetenhet om och förhållningssätt till värdegrund, hållbar utveckling, jämställdhet, kulturell mångfald och människors skilda utgångspunkter och erfarenheter i enlighet med rådande styrdokument. Undervisning och annan verksamhet i utbildningen präglas av studentens medinflytande och medansvar och förbereder studenten för ett professionellt yrkesliv. Studenten ska efter genomgången utbildning, i sitt arbete som lärare, kunna bidra till att barn utbildas till aktivt medborgarskap och demokratiskt förhållningssätt.
Genom hela utbildningen ska studenten utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt. Det akademiska läsandet och skrivandet liksom informationshantering och praktiska och estetiska lärprocesser integreras under hela utbildningen. Studenten får genom olika övningar och examinationsformer möjlighet att utveckla media- och informationskunnighet (MIK). Undervisningen genomsyras av aktiva arbetsformer där nyfikenhet att lära mer och öppenhet för alternativa perspektiv uppmuntras och där öppna och kritiska samtal förs där argument ställs och prövas mot varandra.
Utbildningen strävar till ökad internationalisering. Internationellt angelägna utbildningsfrågor och utbildningsperspektiv behandlas återkommande.
Utbildningen omfattar tre områden som hålls samman och stödjer varandra
1. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
2. Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK)
3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
I grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 omfattar de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna 165 högskolepoäng (hp) i svenska, matematik, engelska och naturorienterande ämnen och teknik.
Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna genomförs två självständiga arbeten omfattande vardera 15 hp i något av de ovan nämnda ämnena. Det ena arbetet genomförs på grundnivå och det andra (examensarbetet) på avancerad nivå. I de självständiga arbetena ska studenten utveckla fördjupade kunskaper relevanta för undervisning inom det valda ämnet och ett vetenskapligt förhållningssätt till sin yrkesverksamhet. I arbetena ges studenten möjlighet att knyta samman kunskaper inom det valda ämnet med kunskaper och erfarenheter från den utbildningsvetenskapliga kärnan och VFU:n.
Utbildningsvetenskaplig kärna
Enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100) ska studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning,
- utvärdering och utvecklingsarbete. (SFS 1993:100)
Ovanstående områden har lagts in i kurser på ett sådant sätt att de olika områdenas innehåll samverkar med såväl de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna som VFU:n. Detta underlättar en anknytning av innehållet till det kommande arbetet som lärare i grundskolan.
Verksamhetsförlagd utbildning
VFU:n omfattar 30 hp och genomförs i grundskolans årskurs 4-6 under ledning av lärarutbildare på fältet med adekvat utbildning (handledare).
Under VFU:n ska studenten utveckla sin yrkesroll genom reflektion över relationen mellan forskning och beprövad erfarenhet, över teori och praktik och över lärarprofessionens många skilda aspekter. VFU:n ska även ge möjlighet till och erfarenheter av samverkan med kollegor, andra yrkeskategorier och föräldrar.
Studenten handleds kontinuerligt under varje VFU-period av en handledare. Lärarutbildare vid högskolan (besökande lärare) besöker skolan och observerar studentens undervisning. Student, handledare och besökande lärare genomför ett trepartssamtal kring studentens arbete i relation till målen för den aktuella perioden och i relation till tidigare perioder.
Utbildningens första kurser har en allmänt yrkesprövande inriktning där studenten ges möjlighet att tänka över sitt val både när det gäller läraryrket i allmänhet och det åldersintervall som utbildningen är inriktad mot. Under utbildningens VFU-perioder ökar studentens eget ansvar successivt. I den avslutande kursen förväntas studenten under handledning ta ett helhetsansvar för verksamheten i den klass där VFU:n genomförs.
Programmets struktur och kurser
Utbildningen ges i kurser av olika omfattning. Utbildningens ämnesprogression och yrkesanknytning konkretiseras i kursplanerna. Kursernas innehåll, upplägg, undervisningsformer och examination samordnas så att en helhet skapas. En viktig utgångspunkt är att den utbildningsvetenskapliga kärnan och de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna får en nära koppling till den kommande yrkesutövningen i den verksamhet som utbildningen avser. Den i kurserna efterhand alltmer fördjupade didaktiska reflektionen görs med nära koppling till VFU:n och till den arbetsplatsintegrerade delen av utbildningen.
Förklaring av nedanstående förkortningar: GA är en beteckning på arbetsplatsintegrerad grundlärarutbildning med inriktning mot arbete grundskolans årskurs 4-6 (Grundlärare Arbetsplatsintegrerad utbildning). GN anger att kursen ges på grundläggande nivå. AN anger att kursen ges på avancerad nivå.
År 1
UVK för grundlärare (GA) I, 12 hp GN
VFU för grundlärare (GA) I, 3 hp GN
Svenska för grundlärare (GA) I, 7,5 hp GN
Matematik för grundlärare (GA) I, 7,5 hp GN
Svenska för grundlärare (GA), 15 hp GN
År 2
UVK för grundlärare (GA) II, 9 hp GN
VFU för grundlärare (GA) II, 6 hp GN
Engelska för grundlärare (GA) I, 15 hp GN
Matematik för grundlärare (GA) II, 15 hp GN
År 3
UVK för grundlärare (GA) III, 9 hp GN
VFU för grundlärare (GA) III, 6 hp GN
Engelska för grundlärare (GA) IIa), 7,5 hp GN
Valbart ämnesområde, 30 hp GN (Kursen sträcker sig in i sommartermin, 7,5 hp)
År 4
Svenska för grundlärare (GA) III, 7,5 hp AN
Matematik för grundlärare (GA) III, 7,5 hp AN
Engelska för grundlärare (GA) IIb), 7,5 hp GN
UVK för grundlärare (GA) IV, 9 hp GN
VFU för grundlärare (GA) IV, 6 hp GN
UVK för grundlärare (GA) VI, 7,5 hp AN
År 5
Självständigt arbete för grundlärare (GA) I, 15 hp GN (Påbörjas under sommartermin 7,5 hp)
UVK för grundlärare (GA) V, 7,5 hp AN
UVK för grundlärare (GA) VII, 6 hp AN
VFU för grundlärare (GA) V, 9 hp AN
Självständigt arbete för grundlärare (GA) II, 15 hp AN
Ordningen mellan kurserna kan komma att ändras och vissa kursnamn kommer att preciseras.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.Påbyggbarhet
En grundlärarexamen vid Högskolan Kristianstad på avancerad nivå leder till allmän behörighet att inleda studier på master- eller forskarnivå inom det utbildningsvetenskapliga området.Revideringar
Revidering med anledning av hur studenten erhåller det arbete som utbildningen kombineras med.
Reviderade examensmål, text om utlandsstudier utgår, redaktionella ändringar.
Programutvärdering
Programutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Övergångsbestämmelser
Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som denne blivit antagen till. Hur länge denna möjlighet finns anges vid beslut om avveckling eller avsevärd förändring. Tiden begränsas med utgångspunkt från normal studietakt vilket utgör en tidsmässig nedre gräns.Övrigt
Uppdatering av förkunskaps- och behörighetskrav enligt rektorsbeslut dnr: 2021-112-462Datum för uppdatering 2021-10-21